vitaminsCZYM SĄ WITAMINY??

Witaminy uzyskujemy z naturalnej żywności albo przez wzbogacenie, czyli suplementację diety. Witaminy są nam niezbędne do życia.
Słowo „witamina”, większość ludzi kojarzy sięz lekami. Witaminy oczywiście mogą i często spełniają funkcję leków, lekami jednak nie są.
Witaminy są substancjami organicznymi, biorącymi udział we wszystkich podstawowych czynnościach organizmu, umożliwiających mu prawidłowe funkcjonowanie. Umożliwiają odpowiedni wzrost, aktywność życiową i dobre samopoczucie. Organizm czerpie witaminy głównie z żywności albo dostarczonych suplementów, ponieważ sam nie jest w stanie (z małymi wyjątkami) ich wytwarzać ani syntetyzować.
Mówiąc o witaminach mamy na ogół na myśli suplementy dostępne w tabletkach, kapsułkach, płynie, proszku, a nawet w formie iniekcji.

• Witaminy nie są pigułkami pobudzającymi i same nie mają wartości kalorycznych ani energetycznych.
• Witaminy nie mogą zastąpić białka ani innych składników odżywczych, takich jak związki mineralne, tłuszcze,   węglowodany, woda, ani siebie nawzajem.
• Witaminy nie są samodzielnymi składnikami strukturalnymi naszego organizmu.


DZIAŁANIE WITAMIN

Jeśli wyobrazimy sobie organizm jako silnik spalinowy samochodu, witaminy zaś jako iskry świec zapłonowych, będziemy mieli wówczas proste wyjaśnienie, jak te zdumiewająco małe ilości substancji pochodzących z żywności decydują o sprawnym funkcjonowaniu naszego organizmu.
Witaminy regulują nasz metabolizm poprzez system enzymatyczny. Niedobór jednej witaminy może być niebezpieczny dla całego organizmu.
Witaminy są składnikami naszego systemu enzymatycznego, który pobudza energię i reguluje metabolizm i kontroluje pracę całego organizmu.
W porównaniu z innymi składnikami odżywczymi, takimi jak białka, tłuszcze i węglowodany, zużycie witamin małe. Jednak niedobór nawet jednej witaminy może stanowić niebezpieczeństwo dla i całego organizmu.

CZY NALEŻY STOSOWAĆ SUPLEMENTACJĘ??

Można było by przepuszczać, że skoro witaminy występują w różnych produktach żywnościowych w sposób zróżnicowany pod względem rodzaju oraz ilości, to spożywanie dobrej żywności przy diecie zawierającej różne rodzaje żywności pokryje zapotrzebowanie organizmu na wszystkie witaminy. Według doktora Daniela T. Quigleya, autora The National Malnutrition, „jeżeli w diecie znajduje się cukier, biała mąka albo żywność puszkowana, należy liczyć się z możliwością choroby niedoborowej, a nasilenie tej choroby zależy od procentowego udziału takiej żywności w diecie”.
Witaminy to nie wszystko, ponieważ nie mogą działać i być wchłaniane bez pomocy składników mineralnych. Wiedzą o tym tylko nieliczni. I chociaż organizm może syntetyzować niektóre witaminy, nie może wytwarzać pojedynczych składników mineralnych.

FAKTY

• Jeden papieros niszczy 25-100 mg witaminy C!
• Mleko z zawartością syntetycznej witaminy D (zawiera ją głównie mleko o przedłużonej trwałości) może pozbawić organizm magnezu!
• Ludzie żyjący w zadymionych miastach, w przeciwieństwie do mieszkańców wsi, nie produkują witaminy D, ponieważ dymy absorbują promienie ultrafioletowe.
• Więcej niż jedna szklanka koktajlu alkoholowego dziennie może spowodować zubożenie organizmu w witaminy B i kwas foliowy!
• Kobiety stosujące  doustne środki antykoncepcyjne mogą mieć utrudnione wchłanianie witamin z grupy kwasu foliowego i witaminy C!
• Dzieci potrzebują półtora do dwóch razy więcej białka na kilogram wagi ciała niż dorośli, a niemowlęta — aż trzy razy więcej!
• Witamina B, pomaga zwalczać powietrzną i morską chorobę lokomocyjną.
• Przy diecie wysokobiałkowej zapotrzebowanie na witaminę B6, wzrasta!
• W cebuli, czosnku, rzodkiewkach i porach zawarty jest naturalny antybiotyk, zwany allicyną, który może niszczyć bakterie chorobotwórcze bez równoczesnego usuwania bakterii korzystnych dla przewodu pokarmowego!
• Aspiryna może trzykrotnie zwiększyć poziom wydalania witaminy C!
• Osiemnaście połówek orzecha pekanowego może pokryć dzienne zapotrzebowanie na witaminę F.
• Częste spożywanie żywności zawierającej sztuczne dodatki smakowe, barwiące, glutaminian sodowy itp. może obniżyć efektywność systemu immunologicznego.
• Orzeszki ziemne zawierają inhibitory enzymów, co prowadzi do trudności w trawieniu ich białka.
• Otrębów nie liczy się w bilansie energetycznym.
• Makaron pakowany w jasny celofan albo z dużymi celofanowymi „oknami” jest narażony na utratę właściwości odżywczych.
• Środki zmiękczające wodę mogą niezdrowo zwiększać dzienne spożycie soli.
• Czarne jagody, jeżyny i czerwona kapusta są zdrowsze po ugotowaniu!
• Żółta i czerwona cebula, czerwone winogrona i brokuły są bogate w kwercetynę, czynnik przeciwnowotworowy, który według badań uniwersytetu kalifornijskiego wykazuje działanie hamujące rozwój komórek nowotworu, zanim utworzą się guzy.
• Oliwa z oliwek jest jednym z najlepszych naturalnych produktów żywnościowych przeciwdziałających chorobom serca.
• Najlepszą metodą pozbycia się nadmiaru sodu jest wypijanie 6 do 8 szklanek wody bezsolnej dziennie.
• Istnieją prawdopodobnie powiązania między pastą do zębów (z jej krystalicznymi czynnikami ścierającymi, czynnikami wytwarzającymi pianę i innymi składnikami) a chorobami jelit, takimi jak wrzodziejące zapalenie jelita grubego, choroba Crohna oraz zespół drażliwego jelita. Należy dobrze płukać usta po czyszczeniu zębów i nie połykać pasty.
• Pierwiastek bor (znajdujący się w jabłkach, winogronach, soku winogronowym i rodzynkach) może opóźniać zmiany kostne u kobiet po menopauzie. Bor pomaga też kobietom leczonym estrogenami utrzymywać dłużej stężenie tego hormonu we krwi.
• Unikając picia czarnej kawy możemy zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka przełyku. Przypuszcza się, że tanina zawarta w kawie i herbacie może mieć właściwości rakotwórcze. Białko mleka neutralizuje taninę, czyniąc ją nieprzyswajalną dla organizmu.
• Marchew może pomóc powstrzymać blaszkę miażdżycową od usadowienia się w ścianie tętnicy i zapobiec chorobom serca u ludzi z miażdżycą.

AMINOKWASY

Aminokwasy są elementami budowy jednego z naszych najważniejszych składników odżywczych — białka.
Każda komórka w naszym ciele zawiera białko i potrzebuje białka. Jest ono używane zarówno do budowy nowych tkanek i naprawiania uszkodzonych komórek, jak i do wytwarzania hormonów i enzymów, utrzymywania równowagi kwasowo-zasadowej we krwi i usuwania toksycznych produktów przemiany materii. Podczas trawienia białko rozpada się na małe elementy, nazywane aminokwasami. Gdy aminokwasy dostają się do komórek w naszym organizmie, wówczas ponownie tworzą się z nich białka. Jest to cudowny cykl. Witaminy i aminokwasy są równie ważne w żywieniu, gdyż nie uzyskamy żadnej korzyści z jednego z tych składników bez odpowiedniego udziału drugiego.

Witamina A współdziała najlepiej z następującymi składnikami mineralnymi: wapniem, magnezem, fosforem i cynkiem. Witaminy z grupy B również najlepeij współdziałają z wymienionymi minerałami oraz zkobaltem, miedzią, żelazem, manganem, potasem i sodem.
Witamina C największą efektywność zyskuje w obecności wapnia, kobaltu, miedzi, żelaza i sodu.
Witamina D najlepiej działa z wapniem, miedzią, magnezem, selenem.
Witamina E współdziała z wapniem, żelazem, manganem, fosforem, potasem, selenem, sodem i cynkiem.

ŹRÓDŁO WITAMIN

Większość witamin pochodzi ze źródeł naturalnych. Ze względu na to, że witaminy są naturalnymi substancjami znajdującymi się w żywności, suplementy, które przyjmujemy w postaci kapsułek, tabletek, proszków albo płynu, pochodzą także z żywności. Są wyciągami ze źródeł naturalnych.

WITAMINY NATURALNE A SYNTETYCZNE

Witaminy syntetyczne są większym zyskiem dla naszego budżetu, ale mniejszym dla żołądka.
Chociaż witaminy syntetyczne i składniki mineralne są często stosowane, to jednak stosowanie i działanie witamin naturalnych jest niepodważalne. Wprawdzie analiza chemiczna wykazuje, że są one identyczne, ale witaminy naturalne zawierają jeszcze inne naturalne substancje.Przykładem może być syntetyczna witamina C zawierająca jedynie kwas askorbinowy. Naturalny ekstrakt z dzikiej róży zawiera witaminę C i flawonoidy, czyli całkowity C kompleks, który czyni witaminę C bardziej efektywną.
Według znanego alergologa, doktora Therona G. Randolpha, substancja otrzymana syntetycznie może u osoby wrażliwej na związki chemiczne wywołać reakcję, podczas gdy ten sam materiał pochodzenia naturalnego jest tolerowany, chociaż obie substancje mają identyczną budowę chemiczną.
Badania porównawcze, dotyczące witamin syntetycznych i naturalnych, wykazały, że przy stosowaniu naturalnej suplementacji obserwuje się znacznie mniej zaburzeń żołądkowo-jelitowych oraz rzadziej dochodzi do objawów zatrucia spowodowanego przedawkowaniem.

CHELATOWANIE

Chelatowanie jest to proces, podczas którego związki mineralne zmieniane są w postać łatwo przyswajalną. U wielu ludzi naturalny proces chelatowania jest mało wydajny dlatego też mimo sporej suplementacji mineralnej przyswajają tylko małą jej część.
Jeśli uświadomimy sobie, że organizm nie zużywa wszystkiego, co zostanie dostarczone, że u większości ludzi trawienie odbywa się w sposób dostateczny, że tylko dwa do dziesięciu procent żelaza nieorganicznego wprowadzonego do organizmu jest wchłaniane i nawet z tego małego odsetka pięćdziesiąt procent jest potem wydalane, zrozumiemy, jak ważne jest przyjmowanie związków mineralnych w postaci łatwo przyswajalnej.
Podawanie składników mineralnych w tej formie zwiększa stopień ich wchłaniania od trzech do dziesięciu razy.

PREPARATY WITAMINOWE O PRZEDŁUŻONYM DZIAŁANIU (RETARD)

Większość witamin jest rozpuszczalna w wodzie i nie może być gromadzona w organizmie. Wprowadzenie jednej dużej dawki witamin powoduje szybkie ich wchłonięcie do krążenia i następnie wydalenie z moczem w ciągu dwóch do trzech godzin. Dużym postępem było zastosowanie suplementacji witamin uwalnianych stopniowo podczas przesuwania się tabletek przez przewód pokarmowy. Przedłużone działanie witamin możliwe jest dzięki specjalnej warstwowej budowie tabletki. Składa się ona z mikrotabletek, ułożonych według określonego wzoru, zwalającego na stopniowe uwalnianie witamin i ich absorpcję w czasie sześciu do dwunastu godzin.
Preparaty zawierające witaminy o przedłużonym działaniu zapewniają największą skuteczność, najmniejsze straty wydalnicze i stały poziom witamin we krwi w ciągu dnia i nocy.